Nadváha a obezita jako nemoc?

26.května 2011

V České republice  trpí nadváhou 73% mužů a 57% žen, z toho obezitou 24% mužů a 26% žen.

Obecně je obezita definována jako civilizační onemocnění, při němž dochází k nadměrnému nahromadění tukových zásob v organismu.

Rizikové faktory obezity
Většina lidí si myslí, že obézní lidé si za svoji nadváhu mohou vždy sami. Můžeme se setkat s  dědičnými faktory. Tito lidé trpí narušenými biochemickými procesy v organismu, vzniklými narušením jednoho z genů, kterých je asi 30. Proto se můžeme setkat s obezitou, i když energetický přísun v potravě je velice nízký. Odhaduje se však, že z celkové hmotnosti ovlivňují geny maximálně 40% absolutní váhy jedince.Dalším faktorem je nadbytek stravy, na kterou není náš organismus zcela naprogramován. Tělo si totiž nadbytečné zásoby ukládá na tzv. horší časy. Velice významným pro rozvoj obezity je nepoměr mezi energetickým příjmem a výdejem. Největší riziko je ukryto především v tucích. Ty obsahují více než dvojnásobné množství energetických zásob než cukry a bílkoviny.Kromě toho však existují i jiné vlivy, které napomáhají vzniku obezity. Jsou to například vlivy hormonální, způsobené sníženou funkcí štítné žlázy nebo zvýšeným vyplavováním hormonů kůry nadledvinek.Dalším rizikem je užívání některých skupin léčiv. Chuť k jídlu zvyšují např. antidepresiva, psychofarmaka a různé druhy hormonální léčby. nesmíme zapomenout na nejrůznější psychogenní faktory, jakými jsou například deprese, frustrace, stres, osamělost, aj.

Prevence obezity
Prevence obezity spočívá v úpravě životního stylu. Potraviny, které člověk denně konzumuje, by měly obsahovat všechny živiny v rozumném množství.Doporučení zní jíst  malé množství vhodných potravin po 3 hodinách. Vhodné jsou celozrnné výrobky, ovoce, zelenina, bílé maso, nízkotučné mléčné výrobky.Zrychlení metabolismu a lepší spalování živin urychlí jedině pohybová aktivita. Na začátku je výborná chůze, minimálně 30 minut 3× v týdnu s postupným prodlužováním,plavání, jízda na kole atd.



Zpět