Pohanka, jáhly, kuskus, špalda… aneb proč je pro mě “zobání zrníček“ to pravé ořecho-obilninové?

29.prosince 2011

zobejte zrnicka_klasy2.jpgTak dámy (možná i pánové), pojďme zkusit občas vyměnit  knedlíky,hranolky, brambory a jiné tradiční přílohy za  něco jiného! Že nic jiného neznáte a proč byste to dělali? Čtěte dále a vše potřebné se dozvíte. I z obyčejných “zrníček” lze totiž  připravit úžasnou  mňamku a ještě k tomu něco uděláte pro své zdraví. 

 
Obiloviny a obilniny jsou nenahraditelnou součástí našeho jídelníčku a jsou velmi důležité pro obsah minerálních látek, vitamínů B1 a B2 a vlákniny, jež snižuje hladinu cholesterolu v krvi a usnadňuje pohyb střev.

K nejznámějším a nejoblíbenějším obilovinám patří pšenice, ze které se vyrábí většina druhů běžně dostupného pečiva. Dále do této skupiny zařazujeme také žito, oves a ječmen.Naši předkové neměli potíže s trávením. Přitom byl jejich jídelníček velice jednoduchý. Plodiny si pěstovali sami a byly bohaté na minerály a vitaminy. Navíc neobsahovaly žádné chemické látky.Pohanka, kuskus, nebo jáhly mohou být i dnes chutným, ale hlavně zdraví prospěšným obohacením jídelníčku. Kromě jiného obsahují látky, které chrání orgány trávicí soustavy před rakovinou, a také některé důležité vitaminy a minerály, rostlinné tuky a lehce stravitelné bílkoviny.Obiloviny je vhodné konzumovat zejména v jejich celozrnné formě, kdy si zachovávají své přirozené nutriční vlastnosti. Ideální je celozrnné pečivo v bio kvalitě, které je bohaté na vlákninu, vitamíny i minerální látky. Pozor ale na tmavé pečivo a jiné náhražky, kdy se jedná o obyčejné bílé pečivo, které je často jen uměle dobarvováno, aby získalo tmavší nádech, který je typický pro pečivo celozrnné. Takto upravené bílé pečivo samozřejmě ani zdaleka nedosahuje výživových hodnot pečiva skutečně celozrnného.

 

Pohanka a její léčebné účinky

Pohanka je jednoletka, pocházející ze střední Asie, kde se původně vyskytovala jako planá rostlina. Místní obyvatelé objevili její výživná  semena a začali ji pěstovat, s expanzí asijských kmenů se rozšířila i do Evropy, kde se pěstuje už jistě přes 600-800 let.Pohanka pohanka_5.jpgpředstavuje bezkonkurenční zdroj rutinu, který vrací pružnost cévám a přináší úlevu při křečových žilách, snižuje krvácivost z nosu a dásní a pomáhá léčit hemoroidy. Pomáhá též při tak závažných potížích jako jsou žaludeční a dvanácterníkové vředy.Pohanka je zdrojem mnoha prospěšných látek a obsahuje i jiné, pro nás nepostradatelné látky, například vitaminy skupiny B, důležité pro celkovou imunitu, pevné nervy, zdravou kůži, vlasy atd. Najdeme v ní také silný antioxidant - vitamin E, jež nás chrání před škodlivým účinkem volných radikálů. Z minerálů obsahuje např. vápníkzinekfosforhořčíkdraslík a železo. Asi z 12% je tvořena vlákninou, která má pozitivní vliv na trávení, čistí a detoxikuje naše střeva.Pohanka neobsahuje lepek, je velmi vhodná pro osoby trpící celiakií.  Vzhledem k množství obsahovaných aminokyselin je také důležitou potravinou pro vegetariány, pro které je zdrojem cenných bílkovin.

Jak připravovat pohanku a několik receptů najdete zde.

 

Jáhly – loupané proso

Jahly_v_misce.jpgProso je jedna z nejstarších kulturních rostlin na světě. Jeho pravlastí je Indie a Čína. Vyloupaná žlutá zrnka prosa (Proso obecné - latnaté) jsou nazývána jáhly.Vysoký obsah fosforu pomáhá v prevenci depresí a únavy, vysoký obsah vit B, vitamíny a minerály včetně železa jsou vhodné pro lidi s chudokrevností, odvar z neloupaného prosa, slouží k pročištění organismu a k vyvolání pocení a díky obsahu minerálních látek zlepšují metabolismus takže mohou  být nápomocny při snaze zhubnout i ztloustnout. Jáhly neobsahují lepek, jsou vhodné pro bezlepkovou dietu.

Kterak na přípravu jáhel najdete zde.

 

Kuskus – tvarovaná krupice z pšenice

Kuskus je tvrdozrnná pšenice zpracovaná na droboučké kuličky, která slouží jako výchozí surovina pokrmu.  Dá se připravovat naslano i nasladko. Kuskus je zároveň výživný i lehounký, můžete ho mít jako hlavní jídlo i jako dezert a celé "vaření" zabere sotva pár kuskus salat.jpgminut.Kuskus je velmi výživný, obsahuje spoustu sacharidů, vlákninu, bílkoviny,vitamíny skupiny B, vitamin E, vápník, železo a fosfor. Dodává nám energii, výborně zasytí, i když je lehký. Kuskus je těstovina.Ruční výroba kuskusu představuje v Africe téměř rituál, jednou za čas se sejdou všechny ženy z rodiny a stráví celé odpoledne mícháním obilovin. Pak je zalijí slanou vodou a následně drtí, suší a prosívají tak dlouho, až vykrystalizují kuskusová zrna. Drobné žluté kuličky se pak vaří v páře nad hrncem. Tradiční výroba kuskusu je náročná, a proto se k nám dostává v jakési instantní formě.

I kuskus Vám určitě bude chutnat podle našich receptů.

 

Bulgur – předvařená a nalámaná celozrnná pšenice

 Bulgur je předvařená a nalámaná forma celozrnné pšenice. Za tímto účelem je pšenice na výrobní lince vyprána, usušená, rozdrcená na bulgur-lzicka.jpgmenší částice a následně rozdělená na sítech podle velikosti částic na jednotlivé frakce. Každopádně je výsledkem této úpravy výživný a z hlediska použití všestranný pšeničný produkt, s příjemnou oříškovou chutí a dlouhou skladovací dobou.Na rozdíl od jednoduše drcené pšenice (šrotu), je bulgur již předvařený, což usnadňuje jeho kuchyňské využívání, neboť vyžaduje buď minimální, nebo vůbec žádnou tepelnou úpravu. Často stačí pouhé nabobtnání ve vodě a pak může být ihned smíchám s dalšími surovinami na pokrmy nevyžadující další tepelné zpracování.

Stačí nahlédnout do našich receptů a hned budete vědět jak na něj.

 

Špalda – ochrana proti infekcím

Špalda je druh rozpadavé pšenice . Obsahuje vysoký podíl bílkovin, kvalitní tuk s vysokým obsahem  nenasycených mastných kyselin, sacharidy, minerály (hořčík, vápník, draslík, fosfor, zinek) a vitaminy především skupiny B.Vláknina ve špaldovém zrnu má jemnou strukturu vláken a je dobře snášena.  Z hlediska zdravotního se špaldě připisují pozitivní účinky na stimulaci imunitního systému, cení se její lehká stravitelnost a vhodnost při léčení některých alergií.Pšenice špalda je potenciálním  zdrojem nových potravinářských produktů s  vysokým obsahem vlákniny. Vyrábějí se z ní základy nebo přídavky do těstovin, tvoří přísadu müsli i vánočního pečiva, zrna špaldy seSpalda pohar.jpg dále zpracovávají na kroupy, krupici či vločky vhodné do kaší nebo polévek. Chléb s přídavkem špaldové mouky má výraznou chlebovou vůní, velký objem, popraskanou kůrkou, výborně chutná a dlouho vydrží vláčný a čerstvý. Konzumují se i zelená zrna (grünkern), jejichž speciální přípravou se získává tzv. zelený kaviár. Velice populární je špaldový bulgur. Známé je také špaldové pivo a špaldová káva.

I na špaldu najdete recept zde.

 

Pšenice

Pšenice je rozhodujícím zdrojem energie, sacharidů a rostlinných bílkovin, ale i významným dodavatelem některých minerálních látek (vápník, železo, fosfor) a vitaminů skupiny B, především thiaminu. Velmi cenné jsou také pšeničné klíčky. Ty obsahují všechny vitaminy skupiny B, vitaminy A, C, D a E. Olej z pšeničných klíčků má obzvlášť vysoký obsah vitaminu E, který má vlastnosti antioxidantů.

                                                 zobejte zrnicka_klas a zrno.jpg 

Žito

Žito má v kuchyni podobné použití jako pšenice, celozrnná žitná mouka však obsahuje více vlákniny a působí výborně při potřebě upravit celý trávicí proces.Žitná mouka je základní složkou chleba, perníků a perníkových produktů. Pražená semena jsou prodávána jako tzv. žitovka nebo jsou základem tmavé kávoviny (melty). Nutriční hodnota žita je velmi vysoká. Obilky obsahují asi 70 % sacharidů, 9-15 % bílkovin, 1,5 % tuku, vlákninu a pestrou škálu minerálních látek (draslík, fosfor, železo, síru, fluor a další).V minulosti bylo žito ceněno i pro jeho příznivé léčebné účinky. Žitné otruby se používaly k obkladům. Proti horečce byl připravován nápoj z opražených kůrek žitného chleba zalitých vodou. Na záněty se přikládalo těsto ze žitné mouky a medu připravované na mírném ohni. Dnes je známo, že celozrnná žitná mouka blahodárně působí na činnost střev, proti zácpě, hemoroidům a nádorům.

 

Oves

Oves má vysokou energetickou i nutriční hodnotu, díky kterým jsou pokrmy z ovsa -např. müsli a ječmene zdrojem dlouho a rovnoměrně se uvolňující energie. Je také výbornou stravou pro diabetiky, protože má  nízký glykemický index a napomáhá stabilizovat hladinu cukru v krvi.
Oves je navíc bohatým zdrojem stravitelné i nestravitelné vlákniny. Je to kombinace, která pomáhá v prevenci i léčbě zácpy a celkově stimuluje trávicí trakt. Stravitelná vláknina přispívá ke snížení škodlivého cholesterolu v krvi, čímž zmírňuje riziko vzniku srdečních chorob.
Oves je posilujícím lékem při únavě, vyčerpání, po nemocech nebo před velkými fyzickými výkony. Je velmi vhodný pro děti, sportovce, těžce pracující, nemocné, rekonvalescenty a seniory.

 

Ječmen

Ječmen  je především zdrojem sacharidů -75-85 % a bílkovin - 11-13 %, v menší míře pak tuků - 2-3 % a dalších látek. Důležitý je i obsah vitaminů - zejména skupiny B a E, kyselina pantotenová, listová, biotin  a minerálních látek, zvláště křemičitanů. Díky vysokému obsahu vitaminu B5 chrání před záněty kůže a zabraňuje šedivění vlasů.Po pšenici je u nás druhou nejrozšířenější obilovinou. Nejznámějším produktem jsou ječné kroupy a krupky, které se přidávají do polévek a dušených jídel. Jejich rafinací však dochází ke značné ztrátě vitaminů a vlákniny. Kromě běžných krup se produkují ječné celozrnné vločky, lupínky, ječná mouka se přidává do těstovin, knedlíků, zavářek, kroket, omáček, cukrářských výrobků, pudinků a krémů.



Zpět