Děti a nadváha

6.února 2011

Detska obezitaNadváha není problémem jen dospělých. Děti ji v mnoha případech nesou mnohem hůře nejen fyzicky, ale hlavně psychicky. Výčitky a zákazy nejsou k ničemu, jestli chcete svým ratolestem pomoci, jděte jim příkladem a začněte se zdravě stravovat!

Počet obézních dětí i mladistvých neustále v ČR stoupá. Kila navíc přitom nejsou jen otázkou estetiky, ale především zdraví. U dětí se dnes stále častěji vyskytují nemoci, které byly dříve v takto nízkém věku velmi vzácné. Je to například vysoký krevní tlak, dna, mozková mrtvice, infarkt nebo opotřebení kloubů. Děti s nadváhou často trpí i psychicky – mnohdy jsou utlačovány kolektivem, spolužáci se jim směji a jejich                                                 sebevědomí tak trpí.

Faldíky, nebo obezita?
Pokud chcete zjistit, jak je na tom váš potomek s váhou, podívejte se do tabulek, které jsou součástí očkovacího průkazu. Vyzkoušet můžete i následující výpočet: od výšky dítěte v cm odečtěte hodnotu 100 . Dítě by nemělo vážit více, než je výsledná hodnota. Např. při výšce 130 cm, by nemělo vážit více než 30 kg. Je to údaj orientační, ale pro první posouzení stavu postačuje. U dospívajících můžete použít vzoreček pro výpočet Body Mass Indexu zde .

Rodinné zvykymimco
Nadváha v rodině je pro dítě velmi rizikovým faktorem. Stravovací návyky odkoukávají od dospělých a pokud ti jedí nezdravě, dítěti to přijde úplně normální. Mnoho rodin také řeší nedostatek času vařením pytlíkových jídel, místo kvalitní, zdravé stravy. Pohromou dnešní doby jsou i stánky s rychlým občerstvením, které má mládež obzvlášť ráda. Ovoce, zelenina a ryby jim přitom moc neříkají. Proč taky, když je doma na stole nejčastěji smažený sýr, smažený řízek s bramborovým salátem, svíčková  a sladké limonády.

Nezapomenutelné domácí záviny, kynuté buchty, různé dortíčky a zmrzliny – na to jsou expertky babičky a prababičky. A vy najednou stojíte před úkolem, kdy nechcete ranit babiččiny city nebo vyvolat hádku , kdy potřebujete babičku diplomaticky přesvědčit, aby i ona u vnoučete dodržovala pravidla zdravé výživy. Je to složité, zvlášť když má vaření jako koníček. Zkuste si s nimi proto rozumně promluvit a žádejte jejich podporu. Dejte jim jiné tipy, jak vnoučka potěšit.

Počítač - zabiják sportu!
K nadbytku kilojoulů z nezdravé stravy ,přistupuje další problém: nedostatek pohybu. Dnešní děti se průměrně pohybují na čerstvém vzduchu pouhou jednu hodinu týdně! Většinu času tráví u počítače a televize. Problém je pak v tom, že silnější dítě se často stydí, protože se rychle unaví, nebo zadýchá. Octne se tak v začarovaném kruhu, kdy by se mělo hýbat víc než ostatní, ale to se neděje. Pro začátek proto vymyslete aktivitu, kterou můžete dělat v kruhu rodinném. Udělejte si na své děti čas, vezměte ho na  výlet, na kolo či brusle, běžte si zaplavat a hlavně to nevzdávejte a nepolevujte. Jakmile si zvykne na pohyb, mnohem snáze se zařadí do dalších činností.

 

tská obezita není selháním, dá se vyřešit
Rodiče, jejichž dítě má nadváhu nebo je obézní, jsou většinou hodně bezradní či dokonce rezignují. Mnozí chápou, že nadbytečné kilogramy jejich dítěte jsou problémem, který by se měl řešit, ale často neví, jakým způsobem. Předpokládají, že při hubnutí budou muset potomka „trápit dietou“, odpírat mu jeho oblíbené potraviny, což by ve svém důsledku znamenalo vyšší míru psychické zátěže i pro ně samé.
Často navíc mají pocit, že zklamali. „Chybou je podléhat skepsi, že jste špatní rodiče. Výchova dětí není jednoduchá a je zákonité, že každý dělá chyby. Nikdy však není pozdě na jejich nápravu. Získejte potřebné informace, a pokud máte pocit, že situaci sami nezvládnete, vyhledejte odborníka.

                                                      Kluk_zdrave_jidlo  

Jděte příkladem!
Nadváha by se určitě neměla stát tématem, které v rodině neustále řešíte. Malé dítě do sedmi let  registruje,  že dostalo po obědě nejmenší porci dezertu, což v něm tak akorát vyvolá pocit, že jej za něco trestáte. Větší dítě tyto poznámky naopak chápe jako útok nebo ponížení. Na sebevědomí mu to vůbec nepřidá, naopak - v hlavě mu probíhá: jsem tlustý/á - jsem hnusný/á - jsem bezcenný/á. Jaký je tedy správný postup?
Nedávat na stůl dortíky a sladkosti buď vůbec, anebo všem stejný malý kousek. V jídle je totiž schovaná láska, a ta se projevuje tak, že podržíme člena rodiny, který řeší nějaký problém, a děláme to nenápadně. Bez zbytečných gest. Navíc nám to pomůže lépe se vcítit do jeho kůže. A hlavně žádné drastické diety! Pro děti s nadváhou platí naprosto stejná pravidla jako pro děti štíhlé! Tři hlavní jídla denně, plus dvě svačinky. Mezi tím nic. Žádné dítě, ať už je tlusté nebo hubené, by nemělo mít volný přístup ke sladkostem.

Časté chyby ve stravování dětí:

  1. nesnídají nebo snídají nevhodná jídla (sladké cereálie, sušenky, koblihy atd.)
  2. pijí velké množství přeslazených limonád a džusů
  3. zapomínají na zeleninu a ovoce
  4. nezařazují vhodné mléčné výrobky
  5. místo svačiny si koupí párek v rohlíku , bagetu, nebo brambůrky
  6. konzumují příliš sladkostí, nahrazují jimi i svačiny. Ty jim kromě tuku a jednoduchého  cukru nic nepřináší.


Snažte se jít svému potomkovi příkladem. Potraviny, které mu příliš nechutnají, kombinujte s těmi, na kterých si pochutná. Snažte se, abyste společně s ním jedli zdravě, ale občas mu dopřejte to, na co má chuť. Udělejte si z večeře rodinný rituál a jezte v klidu a pomalu. Chystejte mu i zdravé svačinky do školy.

                                                   Deti_zdrava_vyziva
Ukázkový jídelníček:
Snídaně: Cornflakes,nebo dobrá vláknina s mlékem, banán, či jiné ovoce,čaj
                 Celozrnný toust, lučina, krůtí šunka, zelenina
                 Žitný chléb, rybí pomazánka,zelenina
Svačina:  Celozrnné pečivo s tvarohovou pomazánkou, ovoce, nebo zelenina
                Jogurtové mléko,bebe sušenky,ovoce
                Křehký chléb, cottage,zelenina
Oběd:      Zeleninová polévka, krůtí maso s rýží, čaj
                Vývar s kuřecím masem, ryba s dušenou zeleninou,brambory,čaj
                Luštěninová polévka, kuřecí maso s kuskusem,zeleninový salát
Svačina:  Ochucené acidofilní mléko, celozrnné pečivo
                Jogurt, ovocný salát
                Tvarohový krém ,ovoce
Večeře:   Zapečená brokolice se sýrem ,bramborová kaše
                Plátek slunečnicového chleba, tvrdý sýr , ředkvičky
                Zeleninový krém s tofu,pečivo


Dite_zajicek_mrkevDůležitý je pitný režim, přibližně 2 litry tekutin denně. Pozor ovšem na slazené nápoje. Dále volte  středně tučné jogurty s živými probiotiky, tvarohy a zakysaná mléka. Nevhodné jsou sýry tavené a plísňové, naopak tvrdé sýry, tvarůžky, sýr cottage, Almette nebo Lučina dítěti klidně podávejte s celozrnným pečivem. Nezapomínejte na ryby, ty by měly být na talíři minimálně dvakrát týdně. Uzeniny se pokuste  vyřadit, z masa upravujte především krůtí, kuřecí nebo králičí. Co se týče vajec, jsou povolena, ale ať dítě nesní více než čtyři kusy týdně.
Nezapomínejte, že striktním zákazem sladkostí a dalších oblíbených jídel vaší ratolesti nic nezmůžete. Docílíte pouze toho, že dítě bude na mlsky nepřetržitě myslet, udělá všechno pro to, aby je získalo, a vždy, když je nebudete mít na očích, se přecpe. Dopřejte i silnějším dětem - ovšem přísně pod kontrolou - sem tam něco zakázaného!

Desatero výživy dětí - souhrn

  1. Dopřejte dětem pestrou a rozmanitou stravu, bohatou na ovoce a zeleninu, celozrnné potraviny, mléčné výrobky, ryby a drůbež.
  2. Nenechte děti se přejídat, ale ani hladovět – jíst by měly pravidelně 5-6x denně;velikost porce přizpůsobte jejich růstu, hmotnosti a pohybové aktivitě.
  3. Dodávejte dětem pravidelně kvalitní zdroje bílkovin (drůbeží a rybí maso, luštěniny,cereálie).
  4. Několikrát denně dětem podávejte mléčné produkty, přednostně polotučné.
  5. Upřednostňujte kvalitní rostlinné tuky a oleje  před živočišnými tuky.
  6. Učte děti střídmosti v konzumaci cukru, sladkostí a slazených nápojů. Sacharidy by děti měly přijímat hlavně z cereálií, ovoce a zeleniny.
  7. Omezte solení; sůl a solené potraviny dětem nabízejte jen výjimečně.
  8. Naučte děti správnému pitnému režimu, měly by vypít alespoň 1,5 až 2,5 litry tekutin denně.
  9. Učte děti zdravému způsobu života svým vlastním příkladem a aktivně se zajímejte o to, co jedí mimo domov.
  10. Pravidelně konzultujte zdravotní stav dítěte (hladinu cholesterolu, krevních tuků, krevního tlaku, nadváhu aj.) s jeho praktickým lékařem.


Zpět