Proč to bez pohybu dost dobře nejde ?

26.května 2011

Dual_Big_BallPohyb v dnešní době hraje důležitou roli v životě každého člověka. Pomáhá udržet lidský organismus v dobrém zdravotním stavu a tělesné i duševní kondici. Lidské tělo je  k pohybu uzpůsobeno a jestliže se nepohybujeme, ztrácí svalovou hmotu, která je pak snadno nahrazována tukem. Tělesná hmotnost se zvyšuje a s tím přicházejí i zdravotní rizika .Snižování tělesné hmotnosti se bez pohybové aktivity zkrátka neobejde. Pokud spálíte více energie při zvýšené tělesné aktivitě, odbourávání tuku bude samozřejmě rychlejší.Fyzická aktivita však neznamená jen spojení tělesné výchovy s běháním a nepříjemným pocením. Je v tom  zahrnutá veškerá pohybová aktivita za den, která by se měla postupně zvyšovat. Pokud se rozhodujete pro zařazení pohybových aktivit do svého životního stylu, je to krok správným směrem. Zároveň je dobré odpovědět si na základní otázku a podle toho naplánovat správnou pohybovou aktivitu. Je třeba si uvědomit, jaký je váš hlavní cíl.Mohou to být aktivní vycházky do přírody v doprovodu přátel, jízda na kole , plavání atd.Zároveň je potřeba zamyslet se nad intenzitou cvičení. Nejste-li na pohyb zvyklí, začínejte velmi opatrně. Hodně důležitá je i pravidelnost pohybové aktivity, protože jenom tak se budete postupně zlepšovat a pohybová aktivita tak bude účinnější.Ideální je kombinace zdravého stravování a pohybové aktivity.


Pohyb znamená 30%  úspěchu při hubnutí, změna stravovacích návyků zbylých 70%. Nejlepší cestou k trvalé redukci váhy bez zdravotních rizik a nepříjemného jo-jo efektu je proto kombinace vyvážené stravy a vhodného pohybové aktivity.


Přínos pohybové aktivity:

1. Okamžitý výdej energie
Počet kalorií spálených během zátěže se na první pohled nemusí zdát až tak vysoký. Například stokilový člověk vydá při jízdě na kole nebo při plavání za půl hodiny 1000 kJ, což je energetická hodnota například 40 gramů čokolády, 270 gramů krůtích prsou nebo 800 gramů paprik.
Pokud však tento člověk sportuje doporučených 50 minut, spálí už během cvičení dietní oběd, jehož energetická hodnota by se měla pohybovat kolem 1300-1600 kJ.

2. Zvýšení klidového metabolismu po pohybové aktivitě
Náš organismus i v naprostém duševním a tělesném klidu spotřebovává energii, aby zachoval všechny životní funkce. Této minimální hodnotě energie říkáme bazální (klidový) metabolismus. Po jedné hodině intenzivnějšího cvičení metabolismus pracuje až 48 následujících hodin ve vyšších otáčkách než obvykle. Odměnou za tělesnou aktivitu jsou nejen kalorie spálené během ní, ale i kalorie spálené zadarmo – po cvičení.Jak dobře spaluje vaše tělo energii v klidu si můžete spočítat  zde     .

3. Budování svalů, které i v klidu spotřebovávají energii z tuků  
Svaly patří k orgánům, které jsou nejnáročnější na spotřebu energie. Čím více svalů tedy máme, tím vyšší je náš klidový metabolický výdej. Budování svalů je tedy velmi vhodné nejen pro hubnutí, ale také pro udržení ideální hmotnosti.
Naopak v případě, že snížený energetický příjem nedoplníme cvičením, ubývají kila většinou i ze svalů. Pokud člověk hubne jen na základě diety, pochází asi čtvrtina hmotnostních úbytků ze svalové tkáně.



Zpět